Les consecucions de l'arqueologia subquàtica
José Luis Jiménez Salvador
1994
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LES CONSECUCIONS DE
L'ARQUEOLOGIA SUBAQUATICA
JOSÉL. JIMÉNEZ SALVADOR"
Des de temps immemorials, l'home s'ha servit de la mar i
dels rius i els llacs com a mitja de transport. La influencia de
factors diversos -agents atmosferics, corrents marins,
irregularitat dels caixers fluvials, etc.- han fet que la navegació,
des dels seus orígens fins als nostres dies, esdevinguera una
activitat no exempta de riscos. No totes les expedicions arribaven
al punt de destinació, i els accidents i els naufragis degueren
sovintejar-hi, sobretot en les epoques més antigues, quan les
condicions i les tecniques de navegació no havien abastat el grau
de desenvolupament d'avui en dia. Els fons de les aigües
marines, lacustres i fluvials, enclouen el testimoniatge de
nombrosos naufragis. Les restes d'embarcacions afonades se
solen localitzar als voltants dels ports i els ancoratges associats a
les rutes més transitades, i constitueixen un aixiu de valor
incalculable per al coneixement del passat en aspectes tals com
els mitjans de transport, tecniquesñavals, rutis i intercanvis
comercials i culturals, etc.
El rescat d'elements o d'objectes depositats als fons marins és
una vrhctica realitzada ia des de temvs remots. En evoca romana.
els urinator
amb seu a Ostia. Amb tot, aquestes operacions, ja conegudes per
assiris i babilonis, mancaven de qualsevol mhbil científic.
La ciencia encarregada de la documentació, estudi i
recuperació d'aquests vestigis és l'arqueologia subaquhtica.
Comparada amb l'arqueologia de camp, de la qual ha pres
Jesshcia del metode, Yarqueologia subaquhtica és una disciplina
científica molt jove, sorgida arran de la invenció, el 1948, de
l'escafandre autbnom de Cousteau-Gagnan. A pesar de la seua
curta edat, aquesta ciencia ha registrat un creixement
espectacular de forma incessant, marcat per un progrés
tecnolbgic constant.
En efecte, la investigació arqueolbgica subaquhtica travessa
un moment d'apogeu extraordinari, promogut pel notable
exverimentats en
increment de les exvloracions. unit als avancos
=
les tecniques d'excavació del patrimoni subaquatic, des que, el
1950, Yarquebleg italia Nino Lamboglia va realitzar la primera
actuació arqueolhgica submarina amb metode científic sobre els
vestigis d'una nau romana carregada amb amfores per a vi, que
naufraga al segle 1a.c. davant de les costes nord-italianes
I
I
I
* Universitat de Valencia
I
Desde tiempos inmemoriales, el hombre se ha servido del mar y de
los ríos y lagos como medio de transporte. La influencia de factores
diversos -agentes atmosféricos, corrientes marinas, irregularidad de los
cauces fluviales,etc.- han hecho que la navegación, desde sus orígenes y
hasta nuestros días, resultara una actividad no exenta de riesgos. No
todas las expediciones alcanzaban su punto de destino y los accidentes y
naufragios debieron ser frecuentes sobre todo en las épocas más
antiguas, cuando las condiciones y técnicas de navegación no habian
alcanzado el grado de desarrollo presente en la actualidad. Los fondos de
las aguas marinas, lacustres o fluviales, encierran el testimonio de
numerosos naufragios. Los pecios -restos de embarcaciones hundidassuelen localizarse en las inmediaciones de los puertos y fondeaderos
asociados a las rutas más transitadas y constituyen un archivo de valor
incalculable para el conocimiento en el pasado de aspectos tales como los
medios de transporte, técnicas navales, rutas e intercambios comerciales
y culturales, etc.
El rescate de elementos u objetos depositados en los fondos marinos
es una práctica realizada ya desde eras remotas. En época romana esta
labor era desempeñada por los urinatores, buceadores, agrupados en
collegia con sede en Ostia. Sin embargo, estas operaciones ya conocidas
por asirios y babilonios carecian de cualquier móvil científico.
La ciencia encargada de la documentación, estudio y recuperacidn
de estos vestigios es la arqueologia subacuática. Comparada con la
arqueología de campo de la que ha tomado la esencia de su método, la
arqueologia subacuática es una disciplina cientifca muy joven, surgida
a raíz de la invención en 1948 de la escafandra autdnoma de CousteauGagnan. A pesar de su corta edad, esta ciencia ha registrado un
crecimiento espectacular de forma incesante, jalonado por un constante
progreso tecnológico.
En efecto, la investigación arqueológica subacuática atraviesa por
un momento de extraordinario auge, promovido por el notable
incremento de las exploraciones, unido a los avances experimentados en
las técnicas de excavación del patrimonio subacuático, desde que en
1950 el arqueólogo italiano Nino Lamboglia realizara la primera
actuación arqueológica submarina con método científico sobre los
vestigios de una nave romana cargada con ánforas para contener vino y
que naufragó en el siglo I a. C. frente a las costas noritálicas de
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Detall de la cuirassa d'una estatua thoracata romana. Troballa
submarina a 200 m de l'iiiot de Sancti Pehi, Cadis. Museu de Cadis.
Foto Ministen de Cultura.
Detalle de la corazu de estatua thoracata romana. Hallazgo submarino a 200
m. del islote de Sancti Petri, Cádiz. Museo de Crídiz. Fotografía Ministerio de
Cultura.
d'Albenga. Noves tecniques, com els magnetometres, els
detectors magnetics o els sonars d'agranatge lateral, procedents
d'uns altres camps de la investigació, com l'oceanogrhfica,
ofereixen resultats espectaculars en la parcel.la de la prospecció i
el rastreig. D'altra banda, l'excavació subaquhtica esta
incorporant les tecniques més avancades que s'apliquen a
Yexcavació en terra ferma.
Les aportacions de l'arqueologia subaquhtica, contrastades
amb el testimoniatge de les fonts historiques i amb les dades
proporcionades per la investigació de camp, ens ofereixen un
panorama ben distint del que posseíem fa només deu o vint anys
del conjunt de rutes, dels mitjans de transport i dels trafics de
mercaderia del món antic i, en especial, del període
tardorepublich i imperial. Exemples com Yesmentat d'Albenga
s'han multiplicat en el transcurs de les tres últimes decades, i
sovintegen les troballes, particularment a les costes de la
Mediterrania, aquesta mena de gran museu submergit, com la va
qualificar Salomon Reinach, amb indubtable encert. Fins a hores
d'ara, hi ha més de vuit-centes restes de navilis romans
registrades pertot el Mare Nostrum, d'acord amb els estudis
realitzats per Parker. Exemplars com els dos que s'han trobat
prop de l'illot de Grand-Congloué, prbxim a Marsella, o el de la
Madrague de Giens, vora Toló, testifiquen un trhfic intens del vi
Albenga. Nuevas técnicas, procedentes de otros campos de la
investigación, como la oceanográfica, están ofreciendo resultados
espectaculares en la parcela de la prospección y rastreo, como los
rnagnetómetros, detectores magnéticos o sonares de barrido lateral. Por
otra parte, la excavación subacuática está incorporando las técnicas más
avanzadas aplicadas a la excavación sobre tierra firme.
Las aportaciones de la arqueologia subacuática, contrastadas con el
testimonio de las fuentes históricas y con los datos proporcionados por
la investigación de campo, nos ofrecen un panorama bien distinto del
que poseíamos tan sólo diez o veinte años atrás del conjunto de las
rutas, de los medios de transporte y de los fráficos de mercancfas del
mundo antiguo, y en especial, del periodo romano tardorrepublicano e
imperial. Ejemplos como el mencionado de Albenga se han multiplicado
en el transcurso de las últimas fres décadas, siendo particularmente
prol#cos los hallazgos en las costas del Mediterráneo, esa especie de
gran museo sumergido como fue calificado por Salomón Reinach con
indudable acierto. Hasta el momento hay más de 800 pecios romanos
registrados por todo el Mare Nostrum, de acuerdo con los estudios
realizados por Parker. Ejemplares como los dos hallados cerca del islote
de Grand-Conglouépróximo a Marsella, o el de la Madrugue de Giens,
junto a Toulon, atestiguan un tráfico intenso del vino producido en el
Lacio meridional hacia la Galia y Peninsula Ibérica en los siglos JI y 1a.
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produit al Laci meridional cap a la Ga1.lia i la Península Iberica,
als segles 11 i 1 a.c. Pero, corn és logic, la Meditemania no amaga
només embarcacions d'epoca romana, i les troballes d'unes altres
epoques se sumen a m e h a que es desenvolupen nous prajectes
d'investigació, corn el que en data recent ha permés documentar
el naufragi, el segle XV, d'una nau de la Corona d'Aragó en
aigies del sud de Sardenya i que segurament havia salpat del
port de Valencia.
Un dels apartats més espectaculars de i'arqueologia
submarina esta constituit per la recuperació d'obres d'art, sovint
de manera fortuita. El trasllat de peces d'aquest genere en les
naus que cobrien les rutes de Grecia cap a Roma va adquirir un
increment inusitat a partir del segle 11 a.c., amb motiu de
i'expansió romana per les terres i les costes del Mediterrani
oriental. La nomina de les troballes s'acreix a mesura que se'n
produeixen nous descobriments, corn els excepcionals Bronzes
de Riace, tan espectaculars, afortunadament, corn els que
tingueren lloc a comenqament d'aquest segle. Entre aquests, és
obligat esmentar-ne alguns, corn el que s'esdevingué el 1900 en
aigües proximes a l'illa grega d'andikithira, on, d'un vaixell
afonat entre els anys 50 i 30 a.c., es van recuperar diversos
exemplars de bronze, entre els quals el famós efeb del segle IV
a.c., corn també trenta-sis estatues de marbre. El 1907, al mar de
Mahdia (Tunísia) es van rescatar vint-i-set estatues de bronze i de
marbre, amb unes setanta columnes, d'un altre navili afonat a
mitjan segle 1a.c. Un braq d'una estatua de Zeus o Posidó va ser
descobert el 1927 en aigües prbxirnes al cap Artemision, a Grecia.
La resta d'aquesta estatua excepcional del segle V a.c. es
recupera posteriorment, en companyia d'un jove genet de bronze
i diverses restes d'un cavaii, datats en el segle il a.c. L'estiu de
1972, al mar de Riace Marina, a la costa situada entre Lbcride i
Caulonia, es van rescatar dues escultures de bronze que
formaven part de la cbrega d'una nau afonada el segle 1d.C. Les
dues figures, conegudes corn Bronzes de Riace, corresponen a
dos personatges masculins nus, realitzats amb la tecnica de la
cera perduda, que, en origen, portaven un escut en la m&
esquema i sostenien una llanqa en la dreta. El seu rang d'originals
de la gran estatuaria grega de bronze del segle V a.c. -avui
coneguda quasi exclusivament mtijanqant copies de marbre
d'epoca romana- els converteix en peces excepcionals,
equiparables amb l'Auriga de Delfos o el Posidó o Zeus del cap
Artemísion.
Les costes de la Península Iberica acullen també nombroses
restes de naufragis, principalrnent a la zona Nord-est, Estret de
Gibraltar i Golf de Cadis, corn també a la Mar Cantabrica i les
costes de Gaiícia. Sense arribar a l'espectacularitat dels que hem
citat adés, alguns descobriments posieeixen un gran inkrés pel
que aporten al coneixement de les rutes comercials i el trafic de
mercaderies. En aquest sentit, és digna d'esment la concentració
de restes de navilis a Cala Culip, a la faqana nord del Cap de
Creus, on, fins al moment, s'han localitzat cinc naufragis &epoca
romana i un de medieval.
En el capítol d'obres d'art, cal destacar la troballa de les restes
#una estatua fhoracata, el 1925, en aigües gaditanes, prop de
l'illot de Sancti Petri. Tradicionalment, s'ha considerat que
formava part de la carrega d'una nau afonada, pero, en data
recent, Trilrnich ha efectuat un repas de les circurnstincies de la
troballa i ha cridat l'atenció sobre diversos blocs de pedra
corbats, units amb grapes de plom, elements que en descarten la
procedencia d'un vaixell casualment afonat en aquest
C. Pero, como es lógico, el Mediterráneo no esconde sólo embarcaciones
de era romana y los hallazgos de otras épocas vienen a sumarse a
medida que se desarrollan nuevos proyectos de investigación, como el
que en fecha reciente ha permitido documentar el naufragio en el siglo
XV de una nave de la Corona de Aragón en aguas del sur de Cerdeña y
que seguramente había zarpado del puerto de Valencia.
Uno de los apartados más espectaculares de la arqueología
subacuática está constituido por la recuperación de obras de arte, a
menudo de modo fortuito. El traslado de piezas de este género en las
naves que cubrían las rutas de Grecia hacia Roma adquirió un inusitado
auge a partir del siglo 11 a. C. con motivo de la expansión romana por
las tierras y costas del Mediterráneo oriental. La nómina de hallazgos
va engrosándose a medida que se producen nuevos descubrimientos,
como los excepcionales ~ronces'de Riace, afortunadamente tan
espectaculares como los acaecidos a comienzos del presente siglo,
algunos de obligada referencia como el sucedido en 1900 en aguas
próximas a la isla griega de Anticitera, donde de un barco hundido
entre los años 50 y 30 a. C. se recuperaron varios ejemplares de bronce,
entre ellos el famoso Efebo del siglo W a. C., así como treinta y seis
estatuas de mármol. En 1907 en el mar de Mahdia (Túnez), de otro
pecio de la primera mitad del siglo 1 a. C., se rescatarolr veintisiete
estatuas de bronce y de mármol junto con unas setenta columnas. U n
brazo de una estatua de Zeus o Poseidón fue descubierto en 1927 en
aguas próximas al cabo Artemision en Grecia. El resto de esta
excepcional estatua del siglo V a. C. fue recuperado posteriormente en
compañh de un muchacho-jinete de bronce y varios restos de un caballo
fechados en el siglo 11 a. C. En el verano de 1972 en el mar de Riace
Marina, en la costa situada entre Locria y Caulonia,fueron rescatados
dos esculturas de bronce qiie formaban parte de la carga de una nave
hundida en el 'siglo 1 d. C. Las dos figuras conocidas como Bronces de
Riace corresponden a dos personajes desnudos masculinos, realizados
con la técnica de la cera perdida, que en origen portaban un escudo en la
mano izquierda y sostenían una lanza con la derecha. Su rango de
originales de la gran estatuaria griega de bronce del siglo V a. C. -hoy
conocida casi exclusivamente a través de copias de mármol de época
romana- les convierte en piezas excepcionales, equiparables con el
Auriga de Delfos o el Poseidón o Zeus del cabo Artemision.
Las costas de la Península M i c a acogen también numerosos restos
de naufragios, principalmente en la zona Noreste, Estrecho de Gibraltar
y Golfo de Cádiz, así como el Mar Cantábrico y costas de Galicia. Sin
alcanzar la espectacularidad de los arriba citados, algunos
descubrimientos poseen un gran interés por sus aportaciones para el
conocimiento de las rutas comerciales y tráfico de mercancías. En este
sentido, es digna de mencionar la concentración de pecios en Cala Culip
en la fachada norte del Cabo de Creus, donde hasta el momento se han
localizado cinco naufragios de época romana y uno medieval.
En el capítulo de obras de arte, hay que destacar el hallazgo de los
restos de una estatua thoracata en 1925, en aguas gaditanas, cerca del
islote de Sancti Petri. Tradicionalmente, se ha considerado que fomuiba
parte de la carga de una nave hundida, pero en fecha reciente, Trillmich
al efectuar un repaso de las circunsfacias del hallazgo, ha llamado la
atención sobre varios bloques de piedra curvados, unidos con grapas de
plomo, elementos que descartan su procedencia de un barco casualmente
hundido en este emplazamiento, siendo más razonable la propuesta de
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L'APOL.LO DE PINEDO
emplacament. És més raonable suposar que aquesta estatua,
potser en companyia d'unes altres, formara part d'un monument
sobre base redona erigit en aquel1 lloc. La presencia d'una
mascara d'okeanos en la cuirassa podria aleludir a una relació
entre aquest enclavament gaditi i l'Ocei Atlantic. Una altra
troballa singular esta constituida pel sarcbfag decorat amb
relleus referents a la llegenda d'Hippólytos i Phaidra, recuperat el
1948 vora la Punta de la Mora, a la zona costera immediata a
Tarragona. AtribuYt en principi al naufragi d'una nau romana,
sembla tenir més aire de versemblanca que es tracta de part del
carregament que transportava Lord Stanhope en un vaixell, amb
objectes arqueolbgics arrabassats durant la Guerra de Successió,
a comencament del segle XVIII.
En definitiva, aquest venta11 d'exemples demostra com els
fons marins del vetust Mediterrani esdevenen guardians zelosos
d'un nombre important d'estatues de bronze que, de forma
esporidica, emergeixen, tal com Afrodita sorgí de I'escuma de les
onades marines. Es així com va aparéixer la imatge bronzínia
d'Apol.10, davant de la platja de Pinedo, aquell8 de desembre de
1963.
que esta estatua, tal vez junto con otras, formase parte de u n
monumento sobre base redonda erigido en este lugar. La presencia de
una máscara de Okeanos en la coraza podría estar aludiendo a la
relación de este enclave gaditano con el Oceano Atlántico. Otro
hallazgo singular está constituido por el sarcófago decorado con relieves
referentes a la leyenda de Hippólytos y Phaidra, recuperado en 1948,
junto a la Punta de la Mora, en la zona costera inmediata a Tarragona.
Atribuido en principio al naufragio de una nave romana, parece tener
más visos de verosimilitud que se trate de parte del cargamento que
transportaba en un barco Lord Stanhope con objetos arqueológicos
arrebatados durante la Guerra de Sucesión, a comienzos del siglo XVIII.
En definitiva, este abanico de ejemplos demuestra cómo los fondos
marinos del vetusto Mediterráneo se convierten en celosos guardianes
de u n número importante de estatuas de bronce que, de forma
esporádica, emergen del mismo modo como Afrodita surgió de la
espuma de las olas marinas. Es así como apareció la imagen broncínea
de Apolo, frente a la playa de Pinedo, aquel 8 de diciembre de 1963.
BIBLIOGRAFIA
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BASS, G. (1966),Archaeology underwater, Londres.
BENOIT, F. (1961), L'Epave du Grand Congloué 2 Marseille, París.
FRONDEVILLE, G. (1965), "Mahdia", dins PLAT TAYLOR, J. DE (ed.),Marine Archaeology, Londres, pp. 39 SS.
GIANFROTTA, P. i POMEY, P. (1981),Arckeologia subacquea, Mila.
LAMBOGLIA, N. (1952), "La nave romana di Albenga", Rivista di Studi Liguri, XVIII, pp. 131-236.
h4AR.r-BUENO, M. (1989), La arqueologá subacuática. A Distancia, UNED,Madrid, juny.
MARTIN-BUENO,M. (dir.) (1993), La nave de Cavoli y la arqueología subacuútica en Cerdeña, Saragossa.
NIETO, J. et al. (1989), Excavacions arqueol6giques a Cala Culip, 1. Girona.
NIETO, J. i CASANOVAS, R. (1992), Arqueologia subaqdtica. Un nou camp professional, Barcelona.
SÁNCHEZ,J. (1950), "El sarcófago de Hipólitos y la razzia de Lord Stanhope", Archivo Español de Arqueologfiz, 80, pp. 335 SS.
TCHERNIA, A. et al. (1978),L'épave romaine de la Madrugue de Giens (Var), París.
TRILLMICH, W. (1990), "Apuntes sobre algunos retratos en bronce de la Hispania romana", dins Los Bronces romanos en España, Madrid, pp.
37-50.
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LES CONSECUCIONS DE
L'ARQUEOLOGIA SUBAQUATICA
JOSÉL. JIMÉNEZ SALVADOR"
Des de temps immemorials, l'home s'ha servit de la mar i
dels rius i els llacs com a mitja de transport. La influencia de
factors diversos -agents atmosferics, corrents marins,
irregularitat dels caixers fluvials, etc.- han fet que la navegació,
des dels seus orígens fins als nostres dies, esdevinguera una
activitat no exempta de riscos. No totes les expedicions arribaven
al punt de destinació, i els accidents i els naufragis degueren
sovintejar-hi, sobretot en les epoques més antigues, quan les
condicions i les tecniques de navegació no havien abastat el grau
de desenvolupament d'avui en dia. Els fons de les aigües
marines, lacustres i fluvials, enclouen el testimoniatge de
nombrosos naufragis. Les restes d'embarcacions afonades se
solen localitzar als voltants dels ports i els ancoratges associats a
les rutes més transitades, i constitueixen un aixiu de valor
incalculable per al coneixement del passat en aspectes tals com
els mitjans de transport, tecniquesñavals, rutis i intercanvis
comercials i culturals, etc.
El rescat d'elements o d'objectes depositats als fons marins és
una vrhctica realitzada ia des de temvs remots. En evoca romana.
els urinator
assiris i babilonis, mancaven de qualsevol mhbil científic.
La ciencia encarregada de la documentació, estudi i
recuperació d'aquests vestigis és l'arqueologia subaquhtica.
Comparada amb l'arqueologia de camp, de la qual ha pres
Jesshcia del metode, Yarqueologia subaquhtica és una disciplina
científica molt jove, sorgida arran de la invenció, el 1948, de
l'escafandre autbnom de Cousteau-Gagnan. A pesar de la seua
curta edat, aquesta ciencia ha registrat un creixement
espectacular de forma incessant, marcat per un progrés
tecnolbgic constant.
En efecte, la investigació arqueolbgica subaquhtica travessa
un moment d'apogeu extraordinari, promogut pel notable
exverimentats en
increment de les exvloracions. unit als avancos
=
les tecniques d'excavació del patrimoni subaquatic, des que, el
1950, Yarquebleg italia Nino Lamboglia va realitzar la primera
actuació arqueolhgica submarina amb metode científic sobre els
vestigis d'una nau romana carregada amb amfores per a vi, que
naufraga al segle 1a.c. davant de les costes nord-italianes
I
I
I
* Universitat de Valencia
I
Desde tiempos inmemoriales, el hombre se ha servido del mar y de
los ríos y lagos como medio de transporte. La influencia de factores
diversos -agentes atmosféricos, corrientes marinas, irregularidad de los
cauces fluviales,etc.- han hecho que la navegación, desde sus orígenes y
hasta nuestros días, resultara una actividad no exenta de riesgos. No
todas las expediciones alcanzaban su punto de destino y los accidentes y
naufragios debieron ser frecuentes sobre todo en las épocas más
antiguas, cuando las condiciones y técnicas de navegación no habian
alcanzado el grado de desarrollo presente en la actualidad. Los fondos de
las aguas marinas, lacustres o fluviales, encierran el testimonio de
numerosos naufragios. Los pecios -restos de embarcaciones hundidassuelen localizarse en las inmediaciones de los puertos y fondeaderos
asociados a las rutas más transitadas y constituyen un archivo de valor
incalculable para el conocimiento en el pasado de aspectos tales como los
medios de transporte, técnicas navales, rutas e intercambios comerciales
y culturales, etc.
El rescate de elementos u objetos depositados en los fondos marinos
es una práctica realizada ya desde eras remotas. En época romana esta
labor era desempeñada por los urinatores, buceadores, agrupados en
collegia con sede en Ostia. Sin embargo, estas operaciones ya conocidas
por asirios y babilonios carecian de cualquier móvil científico.
La ciencia encargada de la documentación, estudio y recuperacidn
de estos vestigios es la arqueologia subacuática. Comparada con la
arqueología de campo de la que ha tomado la esencia de su método, la
arqueologia subacuática es una disciplina cientifca muy joven, surgida
a raíz de la invención en 1948 de la escafandra autdnoma de CousteauGagnan. A pesar de su corta edad, esta ciencia ha registrado un
crecimiento espectacular de forma incesante, jalonado por un constante
progreso tecnológico.
En efecto, la investigación arqueológica subacuática atraviesa por
un momento de extraordinario auge, promovido por el notable
incremento de las exploraciones, unido a los avances experimentados en
las técnicas de excavación del patrimonio subacuático, desde que en
1950 el arqueólogo italiano Nino Lamboglia realizara la primera
actuación arqueológica submarina con método científico sobre los
vestigios de una nave romana cargada con ánforas para contener vino y
que naufragó en el siglo I a. C. frente a las costas noritálicas de
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Detall de la cuirassa d'una estatua thoracata romana. Troballa
submarina a 200 m de l'iiiot de Sancti Pehi, Cadis. Museu de Cadis.
Foto Ministen de Cultura.
Detalle de la corazu de estatua thoracata romana. Hallazgo submarino a 200
m. del islote de Sancti Petri, Cádiz. Museo de Crídiz. Fotografía Ministerio de
Cultura.
d'Albenga. Noves tecniques, com els magnetometres, els
detectors magnetics o els sonars d'agranatge lateral, procedents
d'uns altres camps de la investigació, com l'oceanogrhfica,
ofereixen resultats espectaculars en la parcel.la de la prospecció i
el rastreig. D'altra banda, l'excavació subaquhtica esta
incorporant les tecniques més avancades que s'apliquen a
Yexcavació en terra ferma.
Les aportacions de l'arqueologia subaquhtica, contrastades
amb el testimoniatge de les fonts historiques i amb les dades
proporcionades per la investigació de camp, ens ofereixen un
panorama ben distint del que posseíem fa només deu o vint anys
del conjunt de rutes, dels mitjans de transport i dels trafics de
mercaderia del món antic i, en especial, del període
tardorepublich i imperial. Exemples com Yesmentat d'Albenga
s'han multiplicat en el transcurs de les tres últimes decades, i
sovintegen les troballes, particularment a les costes de la
Mediterrania, aquesta mena de gran museu submergit, com la va
qualificar Salomon Reinach, amb indubtable encert. Fins a hores
d'ara, hi ha més de vuit-centes restes de navilis romans
registrades pertot el Mare Nostrum, d'acord amb els estudis
realitzats per Parker. Exemplars com els dos que s'han trobat
prop de l'illot de Grand-Congloué, prbxim a Marsella, o el de la
Madrague de Giens, vora Toló, testifiquen un trhfic intens del vi
Albenga. Nuevas técnicas, procedentes de otros campos de la
investigación, como la oceanográfica, están ofreciendo resultados
espectaculares en la parcela de la prospección y rastreo, como los
rnagnetómetros, detectores magnéticos o sonares de barrido lateral. Por
otra parte, la excavación subacuática está incorporando las técnicas más
avanzadas aplicadas a la excavación sobre tierra firme.
Las aportaciones de la arqueologia subacuática, contrastadas con el
testimonio de las fuentes históricas y con los datos proporcionados por
la investigación de campo, nos ofrecen un panorama bien distinto del
que poseíamos tan sólo diez o veinte años atrás del conjunto de las
rutas, de los medios de transporte y de los fráficos de mercancfas del
mundo antiguo, y en especial, del periodo romano tardorrepublicano e
imperial. Ejemplos como el mencionado de Albenga se han multiplicado
en el transcurso de las últimas fres décadas, siendo particularmente
prol#cos los hallazgos en las costas del Mediterráneo, esa especie de
gran museo sumergido como fue calificado por Salomón Reinach con
indudable acierto. Hasta el momento hay más de 800 pecios romanos
registrados por todo el Mare Nostrum, de acuerdo con los estudios
realizados por Parker. Ejemplares como los dos hallados cerca del islote
de Grand-Conglouépróximo a Marsella, o el de la Madrugue de Giens,
junto a Toulon, atestiguan un tráfico intenso del vino producido en el
Lacio meridional hacia la Galia y Peninsula Ibérica en los siglos JI y 1a.
[page-n-3]
produit al Laci meridional cap a la Ga1.lia i la Península Iberica,
als segles 11 i 1 a.c. Pero, corn és logic, la Meditemania no amaga
només embarcacions d'epoca romana, i les troballes d'unes altres
epoques se sumen a m e h a que es desenvolupen nous prajectes
d'investigació, corn el que en data recent ha permés documentar
el naufragi, el segle XV, d'una nau de la Corona d'Aragó en
aigies del sud de Sardenya i que segurament havia salpat del
port de Valencia.
Un dels apartats més espectaculars de i'arqueologia
submarina esta constituit per la recuperació d'obres d'art, sovint
de manera fortuita. El trasllat de peces d'aquest genere en les
naus que cobrien les rutes de Grecia cap a Roma va adquirir un
increment inusitat a partir del segle 11 a.c., amb motiu de
i'expansió romana per les terres i les costes del Mediterrani
oriental. La nomina de les troballes s'acreix a mesura que se'n
produeixen nous descobriments, corn els excepcionals Bronzes
de Riace, tan espectaculars, afortunadament, corn els que
tingueren lloc a comenqament d'aquest segle. Entre aquests, és
obligat esmentar-ne alguns, corn el que s'esdevingué el 1900 en
aigües proximes a l'illa grega d'andikithira, on, d'un vaixell
afonat entre els anys 50 i 30 a.c., es van recuperar diversos
exemplars de bronze, entre els quals el famós efeb del segle IV
a.c., corn també trenta-sis estatues de marbre. El 1907, al mar de
Mahdia (Tunísia) es van rescatar vint-i-set estatues de bronze i de
marbre, amb unes setanta columnes, d'un altre navili afonat a
mitjan segle 1a.c. Un braq d'una estatua de Zeus o Posidó va ser
descobert el 1927 en aigües prbxirnes al cap Artemision, a Grecia.
La resta d'aquesta estatua excepcional del segle V a.c. es
recupera posteriorment, en companyia d'un jove genet de bronze
i diverses restes d'un cavaii, datats en el segle il a.c. L'estiu de
1972, al mar de Riace Marina, a la costa situada entre Lbcride i
Caulonia, es van rescatar dues escultures de bronze que
formaven part de la cbrega d'una nau afonada el segle 1d.C. Les
dues figures, conegudes corn Bronzes de Riace, corresponen a
dos personatges masculins nus, realitzats amb la tecnica de la
cera perduda, que, en origen, portaven un escut en la m&
esquema i sostenien una llanqa en la dreta. El seu rang d'originals
de la gran estatuaria grega de bronze del segle V a.c. -avui
coneguda quasi exclusivament mtijanqant copies de marbre
d'epoca romana- els converteix en peces excepcionals,
equiparables amb l'Auriga de Delfos o el Posidó o Zeus del cap
Artemísion.
Les costes de la Península Iberica acullen també nombroses
restes de naufragis, principalrnent a la zona Nord-est, Estret de
Gibraltar i Golf de Cadis, corn també a la Mar Cantabrica i les
costes de Gaiícia. Sense arribar a l'espectacularitat dels que hem
citat adés, alguns descobriments posieeixen un gran inkrés pel
que aporten al coneixement de les rutes comercials i el trafic de
mercaderies. En aquest sentit, és digna d'esment la concentració
de restes de navilis a Cala Culip, a la faqana nord del Cap de
Creus, on, fins al moment, s'han localitzat cinc naufragis &epoca
romana i un de medieval.
En el capítol d'obres d'art, cal destacar la troballa de les restes
#una estatua fhoracata, el 1925, en aigües gaditanes, prop de
l'illot de Sancti Petri. Tradicionalment, s'ha considerat que
formava part de la carrega d'una nau afonada, pero, en data
recent, Trilrnich ha efectuat un repas de les circurnstincies de la
troballa i ha cridat l'atenció sobre diversos blocs de pedra
corbats, units amb grapes de plom, elements que en descarten la
procedencia d'un vaixell casualment afonat en aquest
C. Pero, como es lógico, el Mediterráneo no esconde sólo embarcaciones
de era romana y los hallazgos de otras épocas vienen a sumarse a
medida que se desarrollan nuevos proyectos de investigación, como el
que en fecha reciente ha permitido documentar el naufragio en el siglo
XV de una nave de la Corona de Aragón en aguas del sur de Cerdeña y
que seguramente había zarpado del puerto de Valencia.
Uno de los apartados más espectaculares de la arqueología
subacuática está constituido por la recuperación de obras de arte, a
menudo de modo fortuito. El traslado de piezas de este género en las
naves que cubrían las rutas de Grecia hacia Roma adquirió un inusitado
auge a partir del siglo 11 a. C. con motivo de la expansión romana por
las tierras y costas del Mediterráneo oriental. La nómina de hallazgos
va engrosándose a medida que se producen nuevos descubrimientos,
como los excepcionales ~ronces'de Riace, afortunadamente tan
espectaculares como los acaecidos a comienzos del presente siglo,
algunos de obligada referencia como el sucedido en 1900 en aguas
próximas a la isla griega de Anticitera, donde de un barco hundido
entre los años 50 y 30 a. C. se recuperaron varios ejemplares de bronce,
entre ellos el famoso Efebo del siglo W a. C., así como treinta y seis
estatuas de mármol. En 1907 en el mar de Mahdia (Túnez), de otro
pecio de la primera mitad del siglo 1 a. C., se rescatarolr veintisiete
estatuas de bronce y de mármol junto con unas setenta columnas. U n
brazo de una estatua de Zeus o Poseidón fue descubierto en 1927 en
aguas próximas al cabo Artemision en Grecia. El resto de esta
excepcional estatua del siglo V a. C. fue recuperado posteriormente en
compañh de un muchacho-jinete de bronce y varios restos de un caballo
fechados en el siglo 11 a. C. En el verano de 1972 en el mar de Riace
Marina, en la costa situada entre Locria y Caulonia,fueron rescatados
dos esculturas de bronce qiie formaban parte de la carga de una nave
hundida en el 'siglo 1 d. C. Las dos figuras conocidas como Bronces de
Riace corresponden a dos personajes desnudos masculinos, realizados
con la técnica de la cera perdida, que en origen portaban un escudo en la
mano izquierda y sostenían una lanza con la derecha. Su rango de
originales de la gran estatuaria griega de bronce del siglo V a. C. -hoy
conocida casi exclusivamente a través de copias de mármol de época
romana- les convierte en piezas excepcionales, equiparables con el
Auriga de Delfos o el Poseidón o Zeus del cabo Artemision.
Las costas de la Península M i c a acogen también numerosos restos
de naufragios, principalmente en la zona Noreste, Estrecho de Gibraltar
y Golfo de Cádiz, así como el Mar Cantábrico y costas de Galicia. Sin
alcanzar la espectacularidad de los arriba citados, algunos
descubrimientos poseen un gran interés por sus aportaciones para el
conocimiento de las rutas comerciales y tráfico de mercancías. En este
sentido, es digna de mencionar la concentración de pecios en Cala Culip
en la fachada norte del Cabo de Creus, donde hasta el momento se han
localizado cinco naufragios de época romana y uno medieval.
En el capítulo de obras de arte, hay que destacar el hallazgo de los
restos de una estatua thoracata en 1925, en aguas gaditanas, cerca del
islote de Sancti Petri. Tradicionalmente, se ha considerado que fomuiba
parte de la carga de una nave hundida, pero en fecha reciente, Trillmich
al efectuar un repaso de las circunsfacias del hallazgo, ha llamado la
atención sobre varios bloques de piedra curvados, unidos con grapas de
plomo, elementos que descartan su procedencia de un barco casualmente
hundido en este emplazamiento, siendo más razonable la propuesta de
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L'APOL.LO DE PINEDO
emplacament. És més raonable suposar que aquesta estatua,
potser en companyia d'unes altres, formara part d'un monument
sobre base redona erigit en aquel1 lloc. La presencia d'una
mascara d'okeanos en la cuirassa podria aleludir a una relació
entre aquest enclavament gaditi i l'Ocei Atlantic. Una altra
troballa singular esta constituida pel sarcbfag decorat amb
relleus referents a la llegenda d'Hippólytos i Phaidra, recuperat el
1948 vora la Punta de la Mora, a la zona costera immediata a
Tarragona. AtribuYt en principi al naufragi d'una nau romana,
sembla tenir més aire de versemblanca que es tracta de part del
carregament que transportava Lord Stanhope en un vaixell, amb
objectes arqueolbgics arrabassats durant la Guerra de Successió,
a comencament del segle XVIII.
En definitiva, aquest venta11 d'exemples demostra com els
fons marins del vetust Mediterrani esdevenen guardians zelosos
d'un nombre important d'estatues de bronze que, de forma
esporidica, emergeixen, tal com Afrodita sorgí de I'escuma de les
onades marines. Es així com va aparéixer la imatge bronzínia
d'Apol.10, davant de la platja de Pinedo, aquell8 de desembre de
1963.
que esta estatua, tal vez junto con otras, formase parte de u n
monumento sobre base redonda erigido en este lugar. La presencia de
una máscara de Okeanos en la coraza podría estar aludiendo a la
relación de este enclave gaditano con el Oceano Atlántico. Otro
hallazgo singular está constituido por el sarcófago decorado con relieves
referentes a la leyenda de Hippólytos y Phaidra, recuperado en 1948,
junto a la Punta de la Mora, en la zona costera inmediata a Tarragona.
Atribuido en principio al naufragio de una nave romana, parece tener
más visos de verosimilitud que se trate de parte del cargamento que
transportaba en un barco Lord Stanhope con objetos arqueológicos
arrebatados durante la Guerra de Sucesión, a comienzos del siglo XVIII.
En definitiva, este abanico de ejemplos demuestra cómo los fondos
marinos del vetusto Mediterráneo se convierten en celosos guardianes
de u n número importante de estatuas de bronce que, de forma
esporádica, emergen del mismo modo como Afrodita surgió de la
espuma de las olas marinas. Es así como apareció la imagen broncínea
de Apolo, frente a la playa de Pinedo, aquel 8 de diciembre de 1963.
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